メモ:プログラムの開発(デザイン)とマネジメントと評価研究

P. ロッシの立場:

“Note that there are several activities often called evaluation that are not covered by this view. I do not consider designing program and providing advice on how to manage programs to be evaluation activities. Such activities might involve the application of knowledge derived from social research, but I do not consider to be social research. I do not deny that designing and managing programs are important activities calling for high levels of skill; however, they are not social research. Social policy is made in a democratic society through democratic political processes. Evaluation research contributes to the formation and changes in social policy through providing information to decision makers consisting of judgment in each of the five aspects of programs listed above (i.e., needs assessment, program “theory”, implementation, impact, and efficiency, italics added)” by Rossi, P. (2004, p. 127-128) My view of evaluation and their origins, Evaluation Roots (1st ed.) Alkin, M. ed. Sage.

※余談だがロッシは学部時代は社会福祉実践(ソーシャルワーク)に興味があったが,社会調査などの方法論に興味関心が移り,大学院で専門的なトレーニングを受けたのち,最終的に社会調査をベースにした評価研究者となったという(同書,p. 123)。

さらに余談であるが,ロッシとフリーマンによるテキスト「Evaluation: A systematic approach」は初版が1979年であるが,ロッシとフリーマンが州政府から評価に関するペーパーを別々に依頼されカンファレンスに持ち寄ったところ,両者の内容がほとんど同じであったという。そして,そのカンファレンスにいたOECDのメンバーとのランチで,評価に関するモノグラフ作成の依頼があり,その原稿がのちに7版まで改訂される標準的なテキストになったとのことである(同書,p. 126)。